Ilgtspēja
24.01.2024

Ko sagaidīt no 2024.gada degvielas nozarē?

Armands Beiziķis

Gada sākums – ar stabilām degvielas cenām

2023.gada nogales pēdējos mēnešos naftas cenas pārsvarā svārstījās zem 80 ASV dolāriem par barelu, bet naftas produktu – gan benzīna, gan dīzeļdegvielas – cenas ap 800 ASV  dolāriem par tonnu. Tas ir visai stabils līmenis, kurš kādu laiku varētu saglabāties. Tomēr vienmēr jāatceras, ka precīzas prognozes nevaram izteikt un tas nav iespējams, jo ir ļoti daudz dažādu faktoru, kas to var ietekmēt. Ekonomiski situācija mūsu reģionālā stabilizējas, tādēļ, ja nenotiek kādi ārkārtēji neparedzami notikumi, gada sākumu raksturos stabilas cenas.

Biokomponente atgriežas

Prasība pievienot benzīnam bioetanolu ir spēkā jau no 1.janvāra un tas būs jāpievieno visu gadu. Līdz ar to jau tagad 95.markas benzīns ir ar 10% bioetanola piejaukumu. Nekāda ietekme uz benzīna cenu šai prasībai nav vērojama, jo pašlaik etanola cena ir pat zemāka nekā benzīna cena par tonnu.

Savukārt, no 1.aprīļa biokomponente 7% apjomā būs obligāti jāpievieno dīzeļdegvielai un tas, kāda tam būs ietekme uz gala produkta cenu – drīzāk būs atkarīgs no fosilās degvielas produktu cenu izmaiņām, nevis biokomponenšu. Fosilās degvielas cenu svārstības var būt lielākas, nekā atjaunojamās degvielas. Turklāt biodegvielu ražošana šobrīd sāk pārsniegt tās pieprasījumu.

Degvielas patēriņš turpinās pieaugt

2023. gada nogalē degvielas, īpaši dīzeļdegvielas patēriņš kritās. No pieredzes zinām, ka tas ir ļoti saistīts ar kopējo ekonomisko aktivitāti. Tai pieaugot šogad, paredzam, ka degvielas patēriņš kopumā nedaudz pieaugs, pieaugot pārvadājumu apjomiem. Noteikti turpinās augt benzīna patēriņa apjomi, jo ir redzams, ka autovadītāji, kuri maina automašīnas gan uz pilnīgi jaunām, gan lietotām, salīdzinoši bieži izvēlas mainīt dīzeļdzinēju auto pret benzīna dzinēju automašīnām. Pērn benzīna noiets pieauga par 3%, šogad sagaidām līdzīgu pieaugumu.

Interese par atjaunojamo degvielu sāk  pieaugt

Mēs redzam, kā pēc vairākiem autobraucēju “izpētes” gadiem šai dīzeļdegvielai - uzticība kvalitātei ir nostiprinājusies. Attiecīgi aug pieprasījums pēc “Neste MY” atjaunojamās dīzeļdegvielas, ko mēs pašlaik piedāvājam trīs DUS. Var pat nedaudz pasmieties par to, ka “Neste MY” ir pirmā izvēle pirms auto tehniskās apskates, lai samazinātu izmešu rādītājus. Mums ir plāns, ka šajā gadā mēs “Neste MY” piedāvāsim plašākā DUS tīklā un piegādāsim klientiem arī tiešajās piegādēs.

Degvielas uzpilde un elektro auto uzlāde – vienuviet

Šogad redzēsim, ka arvien vairāk degvielas uzpildes stacijas nodrošinās arī elektro auto uzlādes, tīkliem sacenšoties par jaunu autobraucēju auditoriju. Līdzīgi kā agrāk, kad strauji auga DUS tīkli, tagad elektro uzlādes tīkli attīstīsies ātruma, ērtības un pieejamības ziņā, no kā ieguvēji būs visi elektroauto lietotāji. Tiesa šis joprojām ir ļoti neliels tirgus – vien ap 1% no Latvijas autoparka ir elektrisks, taču tam ir liels nākotnes potenciāls.

Written by
Armands Beiziķis