Kāpēc kravas transporta elektrifikācija notiek lēnāk?
Pieci faktori, kas ir būtiski loģistikas uzņēmumiem ceļā uz autoparka elektrificēšanu
Smagā komerctransporta izmešu mazināšanai tiek pievērsta mazāka uzmanība nekā privātajiem vieglajiem automobiļiem. Neste tirdzniecības direktors Tuomass Kulola (Tuomas Kulola) un Niemi Services izpilddirektors Juha Niemi un biznesa vadītājs Ville Heirinens (Ville Häyrynen) vēlas iedrošināt loģistikas uzņēmumus veltīt vairāk uzmanības apkārtējai videi un norāda piecus svarīgākos apsvērumus kravu autopārvadājumu nozares elektrifikācijā.
1. Pareizie rīki pareizajam mērķim – elektroautomobiļi ir piemēroti daudziem, bet ne visiem
Saskaņā ar Niemi Palvelut Oy izpilddirektora Juhas Niemi teikto elektrisko transportlīdzekļu priekšrocības ir klusa un ērta braukšana apvienojumā ar zemām ekspluatācijas izmaksām. To vājā vieta izmantošanai komerctransportā pašlaik ir to ierobežotā nobraukuma rezerve. Niemi koši sarkanie elektriskie transportlīdzekļi sniedz pārvākšanās pakalpojumus galvenokārt Helsinku apkārtnē no bāzes Konalā, Helsinkos, kur tie pa nakti tiek uzlādēti. “Plānojot ikdienas maršrutus, ir jāņem vērā ierobežotais nobraukums,” saka Niemi Services biznesa vadītājs Ville Heirinens. “Ja nepieciešams, uzlādi ir iespējams veikt, arī esot ceļā, piemēram, pusdienu pārtraukumā, taču tālsatiksmes maršrutiem dodam priekšroku atjaunojamai dīzeļdegvielai vai biogāzei. Vissvarīgākais ir izvēlēties piemērotāko tehnikas un degvielas veidu katrai situācijai,” saka Heirinens. Pašlaik Niemi Services izmanto mikroautobusus un vieglos automobiļus, taču notiek arī pārrunas ar vairākiem ražotājiem par smago kravas automobiļu iegādi – atklāj Juha Niemi. Šobrīd Niemi Services autoparkā ir 167 transportlīdzekļi, no tiem 120 darbojas ar atjaunojamo dīzeļdegvielu, 39 ar biogāzi un astoņi ar elektrību. “Jau ilgu laiku esam līderi satiksmes izmešu mazināšanas jomā un nupat izvirzījām vēl augstāku mērķi savam autoparkam – sasniegt nulli izmešu līdz 2030. gadam. Svarīga loma tajā ir elektroenerģijai kopā ar atjaunojamo dīzeļdegvielu un biogāzi,” saka Niemi. “Dažādiem alternatīvajiem degvielas avotiem ir savas stiprās puses, un ir vērts izdarīt izvēli individuāli, ņemot vērā konkrētās vajadzības. Lai gan pašlaik daudz tiek runāts par elektrifikāciju, visi alternatīvie degvielas avoti joprojām būs nepieciešami arī diezgan tālā nākotnē. Neviens risinājums atsevišķi nav pietiekams, lai atrisinātu klimata problēmas,” saka Tuomass Kulola, Neste tirgvedības un pakalpojumu biznesa direktors.
2. Ir nepieciešams vairāk uzlādes vietu – un to atrašanās vietai ir nozīme
Gan Juha Niemi, gan Ville Heirinens uzsver, ka elektrisko transportlīdzekļu uzlādes infrastruktūra pašlaik nav pietiekami visaptveroša komerciālo pārvadājumu vajadzībām. Uzlādes tīkls ir sadrumstalots starp dažādiem piegādātājiem. Piemēram, tirdzniecības centri piesaista klientus ar iespēju uzlādēt elektroautomobiļus. “18 tonnas smags kravas automobilis nevar pat iebraukt tirdzniecības centra autostāvvietā,” smejas Niemi.Praksē vienīgā iespēja loģistikas uzņēmumiem ir uzlādes vietu izbūve savā teritorijā. Tā notika arī Niemi Services bāzē, kur Neste kopš 2021. gada jūnija izmēģinājuma veidā pirmo reizi piedāvā elektriskās uzlādes pakalpojumu loģistikas uzņēmumiem. Šis pilotprojekts ļauj Niemi katru dienu uz vietas uzlādēt vairākus kravas transportlīdzekļus, izmantojot 22 kilovatu (kW) maiņstrāvas lādētājus un 180 kW līdzstrāvas ātro lādētāju. Kulola atklāja, ka līdz 2021. gada beigām ir paredzēts uzsākt pakalpojuma piedāvāšanu klientiem Somijā. Mums ir plašs korporatīvo klientu klāsts, kuriem piegādājam atjaunojamo dīzeļdegvielu un kuri ir pieraduši sadarboties ar mums. Elektrisko transportlīdzekļu uzlādes pakalpojumu var ērti pasūtīt kā daļu esošās pakalpojumu paketes, un klientam nav pat jāievieš jauni samaksas veidi,” saka Kulola. Viņš uzsver, ka labas klientu pieredzes veidošana un nodrošināšana ir daļa Neste stratēģijas.“Vēlamies būt līdzās saviem klientiem, palīdzot izmešu mazināšanā, un piedalīties klimata problēmu risināšanā. Tā vietā, lai klientam būtu jādodas uz attālu vietu, lai uzlādētu elektrisko transportlīdzekli, piedāvājam elektrisko uzlādi kā ērti lietojamu pakalpojumu, piemēram, turpat uz vietas klienta bāzē. Vienlaikus vēlamies mazināt lieko nobraukumu, kas klientiem rodas ceļā līdz uzlādes vietai.”
3. Skaitļi nemelo – vai tas atmaksājas?
Ceļā uz kravu autopārvadājumu nozares elektrifikāciju daļēji ir tādi paši šķēršļi kā vieglajam autotransportam: nepieciešami lieli sākotnējie ieguldījumi. Kravas transportlīdzekļiem iegādes izmaksas ir aptuveni divas līdz trīs reizes lielākas nekā transportlīdzekļiem ar dīzeļdzinēju, lēš Juha Niemi. Turklāt kravas transportlīdzekļiem nepieciešamās uzlādes stacijas izbūve var būt vairākus desmitus tūkstošu vērts ieguldījums. Papildus aprīkojuma cenai var būt nepieciešamas izmaiņas objekta elektroinfrastruktūrā, kā arī rakšanas vai citi zemes darbi. Niemi Services pārstāvis Ville Heirinens aicina loģistikas uzņēmumus, kas plāno elektrificēt savu autoparku, rūpīgi izvērtēt savas vajadzības un ieguldījumu atdevi. Tomēr viņš atgādina, ka, lietojot elektrību, dažas izmaksas ir zemākas. “Apkopes programma ir daudz vienkāršāka, jo elektromotoriem praktiski nav nepieciešama apkope. Arī ekspluatācijas izmaksas uz kilometru ir ievērojami zemākas – aptuveni ceturtā daļa dīzeļdegvielas izmaksu.” Neste jaunā elektriskās uzlādes pakalpojuma pilotprojekts ir paredzēts sākotnējo ieguldījumu veicināšanai. Klienti maksā ikmēneša maksu par uzlādes pakalpojuma izmantošanu, un Neste rūpējas par lādētāja uzstādīšanu. Vienīgais ieguldījums, kas ir jāveic klientam, ir izmaiņas objekta elektroinfrastruktūrā un zemes darbi, kuros var palīdzēt Neste partneri.
4. Galvu nevar paslēpt smiltīs – klienti sagaida atbildību
Kad Niemi Services un Neste paziņoja par elektrisko transportlīdzekļu uzlādes pakalpojuma pilotprojektu, Juha Niemi sāka saņemt atzinīgas atsauksmes no partneriem un klientiem. “Klienti izteicās, ka ir lieliski, ka arī šajā jautājumā esam vieni no līderiem. Neatkarīgi no tā, vai tā ir biogāze, atjaunojama dīzeļdegviela vai elektroenerģija, vienmēr esam gatavi ieviest jaunus risinājumus, kas mazina izmešus,” saka Niemi. “Esam sadarbojušies ar Neste visā mūsu uzņēmuma 40 gadus ilgajā vēsturē. Ir tiešām lieliski, ka varam sadarboties ar Neste, sākot arī šo jauno pakalpojumu.”
5. Pātaga vai burkāns? Likumdošanas akti un pārvaldība strauji maina tirgu
Niemi Services un Neste ir vienisprātis, ka ES direktīvas, vietējie tiesību akti un dažādi kontroles mehānismi, piemēram, nodokļi un iepirkuma subsīdijas, strauji maina elektroautomobiļu tirgu. Neste pārstāvis Tuomass Kulola kā piemēru min ES direktīvu par tīru sabiedrisko transportlīdzekļu iepirkumu, kas stājās spēkā 2021. gada augustā. Tas radikāli veicina konkurenci starp sabiedriskā transporta iepirkumiem un loģistikas pakalpojumiem. No 2026. gada visiem valsts sektoram iegādātajiem transportlīdzekļiem un loģistikas pakalpojumiem ir jābūt bez izmešiem. Praksē tas nozīmē pilnībā elektriskus vieglos automobiļus un mikroautobusus un ar biodegvielu, elektroenerģiju, biogāzi vai ūdeņradi darbināmus smagos transportlīdzekļus. “Somijas mērķis ir kļūt oglekļa neitrālai līdz 2035. gadam. Lai sasniegtu šo mērķi, izmaiņas vienādā mērā skar arī smago transportu,” stāsta Kulola. “Piecos gados jau varam būt pavirzījušies tālu uz priekšu ceļā uz šo mērķi, taču ir jādara vairāk. Ir skaidrs, ka vieglie automobiļi un vieglais komerctransports tiks elektrificēts. Tomēr kravu autopārvadājumu nozarē vēl labu laiku galvenais enerģijas avots būs atjaunojamā dīzeļdegviela.” Tādi uzņēmumi kā Niemi Services, kas jau izsenis ir ieguldījuši lielus līdzekļus izmešu mazināšanā, kad tas nav bijis obligāti, jaunajā situācijā ir ieguvēji. “Mūsdienās neviens vairs nevar izvairīties no klimata problēmām,” secina Juha Niemi.